Tuesday, September 29, 2009

Kampung halamanku yang tercinta

wah...selepas pergi beraya kat PJ rumah arwah Tok Andak aku..
kami sekeluarga menuju ke BERANANG..
ye..beranang... dekat sempadan Sel/N.sembilan jer...

aku dilahirkan di BERANANG, SELANGOR
Kampung Jalan Enam Kaki..
pernah dengar?? bagus... bermakna x la ulu kampung ku..hahaha

kampung



inilah kampung halaman tercinta aku..
aku dilahirkan di sini..
x lahir kat klinik @ spital yek..
mak aku lahirkan aku kat kampung nie yek..
sijil kelahiran aku tertera : Kg Jalan Enam Kaki


kampung



atas sumer kayu..
bawah jer berbatu...
dua tingkat...
bilik hanya ada 1 sahaja,.
selalu kalu kami pulang ke kampung, tidur beralaskan tikar dn tilam aja..
tidur reramai...di satu ruang yang besar..sonok.......

kampung



ni tangga peberet aku..
sebab..kat sini selalu main pondok2 ngan sepupu2 ku..
kat situ gak selalu bergayut dan memanjat...
kat citu gak kalu balik ke kg bergambar dia atas tangga..
seperti anak2 buah aku ini..

kampung



ni halaman bawah rumah aku..
atuk aku saja jer bina ruang kosong untuk anak cucu bermain..
bila berbuka reramai..
bentang tikar panjaaaaaaaaaannnnnnng...
susun pinggan mangkuk..
berbuka reramai..

Photobucket



kat bawah nie gak...lepak reramai..
berborak, berlari, bekejar..
sonok ko...
kadang2 kat bawah nie juga buat solat berjemaah reramai..
dan...kekadang.....
kat bawah ini juga tempat memandikan jenazah..
tetiba aku rasa sedih la pulak..
tingat nenek, atuk, mak su dan yang telah pergi meninggalkan kami..

kampung



ni pandangan dari tepi...
tingkap kampung selalu x der grill...
ingat aku kalu balik kampung..
mak su aku selalu suruh aku tutup tingkap bila dh masuk kul 6 ptg..
kat kg, kul 8.00 mlm gelap gelita..
sunyi jer... aku selalu tido awal..
sebab....takkkkkkkutttttt....... hahaha

kampung



banyak kenangan kat kampung aku nie..
sampai x leh nak recall lagi...
kalu dapat diputarkan kembali zaman silam..
rasa nak pergi jer kembali..
seronok...sesangat ko...
hehehe........
korang pun mesti ada kenangan kat kampung kan??

8 comments:

  1. best nya... ni lah baru betoi2 dikatakan kampung...

    ReplyDelete
  2. Beranang
    dekat umah zaiton sameon ker
    eheheheehehhe

    kenal wan embeng....
    .-= daydeck86´s last blog ..Selamat Ulang Tahun..... =-.

    ReplyDelete
  3. sumijelly3:13 AM

    @daydeck86,
    hehehehe....ye ker zaiton duk citu..
    hahaha... x tau la pualk..
    wan emebeng?? maybe mak kak sumi kenal kot..
    hahaha

    ReplyDelete
  4. sumijelly3:13 AM

    @Nizaa,
    iyer...tp kg kak sumi dh x der nenek ngan atuk..
    rumah pusaka tu pun uncle kak sumi duk..
    jadi x best dh mcm dulu...dulu...

    ReplyDelete
  5. @sumijelly,

    tak pasti zaiton semeon duk kg tuh ker idak
    arwah atuk den punyo adik beradik ramai kat situ

    ReplyDelete
  6. [...] Cik aku nie duk kat Beranang, Jalan Enam Kaki. Kampung halaman aku la.. kan aku pernah citer, umah tu dh x der org nak duduk, dr terbiar, pak cik [...]

    ReplyDelete
  7. [...] gambar : Gambar nie di rakam di kg aku kat Jalan Enam Kaki , Beranang. Masa nie x silap aku ada kenduri cukur rambut tuk semua kanak2 kat kampung masa tu (penat aku call [...]

    ReplyDelete
  8. dulu zaiton sameon ada dok situ jap..sekarang tak tau kemana..saya pun org jln enam kaki...rumah saya berdekatan dgn kolam memancing pak long..anak pak karim ekeke...
    .-= 19meidesign´s last blog ..MODEL2 : EMIELZA AHMAD //////////////////////////////// =-.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...