Friday, June 12, 2009

PENDAPAT: Padah pukul anak

tiba2 rasa cam aku nak bagi pendapat pasal berita padah pukul anak ni..
bukan apa... bila aku baca isi kandungan nya...
terpanggil2 lak hati nie nak bagi pendapat....
ni pendapat aku yek..bukan pendapat orang lain..
lain orang lain pendapatnya... so..jangan korang samakan yek...

cuba korang bayangkan...sekarang nie..
nak pukul anak pun x leh...
bukan pukul je, cubit, rotan dah dikira dera....
habis tu....mcm mana nak didik anak...
kalu x usik anak tu...

kes nie aku rasa bukan satu dua tau...tp banyak...
cuma ada kalanya sampai ke pihak 'polis' atau tidak jer...
laporan polis diterima setelah nenek mangsa buat laporan
sebab nenek si mangsa x tahan melihat cucunya di'dera'...
tapi bak kata bapanya 'dia memukul belakang badan anaknya dengan rotan untuk mengajarnya supaya berlakuan baik'..
.

jadi...korang rasa mana yang betul mana yang salah??

yer...x salah mengajar anak dan x salah mengadu jika terlampau...
tapi kalu dh pukul anak untuk mengajar dh dianggap dera....
nampaknya susah la nak mengajar anak dimasa hadapan...

aku?? korang ingat x pernah ker pukul anak guna rotan...
kekadang hilang kesabaran aku bila anak2 berkelakuan 'luar biasa'
tapi aku masih waras la, x der la sampai 'mengila' pukul...
masih ada sifat penyayang, cuma garang bila anak 'menganas'

pernah x korang dengar orang bercakap :-

"asal anak dia nakal tol, x reti jaga anak ker?"
"kenapa anak dia nie x dgr cakap..mesti mak bapak x pernah marah"
"aku kalu marah anak, tunjuk jer rotan, terus diam"
"anak2 aku nie, kalu sehari x kene rotan x leh"
"ala...budak2.. kan paham pun kalu kene marah, biarkan jerla..."

aku dulu...mak aku pernah pukul aku ngan rotan gak..
mulut pernah kene cili gak sebab sebut benda x elok...
pernah gak kena cubit pasal x dengar kata....
adakala sampai tinggal kesan...
x derla samapi parut2...cuma seminggu dua jerla pas tu ilang...
adakah masa kecil aku dikategorikan 'didera'???

wah kalu itu dikategori dera..
confirm2 mak aku dah kene soal siasat ngan polis...
confirm2 muker keluarga aku terpampang dalam surat khabar..
mesti aku dh pemes dan x perlu duk depan pc nulis blog....
hahahaaaaaaa...........

korang mesti pernah kene pukul kan??
mesti pernah kene cubit kan??
ada x jiran @ mak cik @ kengkawan korang g ngadu kat polis??
x der kan?? x pernah pulak kan??

sekarang zaman dah berubah..
x sama macam dulu lagi...

dulu, nak kuar umah x risau...
nak main kat depan umah pun x kisah..
nak jalan memalam pun x kisah...

sekarang, nak kuar umah takut org dtg menyamun..
nak main depan umah takut orang culik...
nak jalan memalam takut kene rompak @ rogol

akan-akan datang, x tahula pulak..
kes apakah yang akan dipaparkan pula...
mungkin marah anak pun esok2 pun leh kene saman...
nak cakap ngan anak pun dengan nada yang rendah..
x leh tengking, x leh menjerit, x leh marah..
takut silap haribulan kene kuar masuk mahkamah pulak..
sebab "PADAH MARAH ANAK"

wallahualam................

so..apa pulak pendapat korang???


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...