Thursday, November 05, 2009

Tips mengenai Kempen Nuffnang

K..kali ni aku nak kongsi sikit mengenai KEMPEN dari NUFFNANG nie.. ialah..memasing nak tahu mcm mana nak raih pendapatan dari Nuffnang nie kan.. meh..meh.. aku nak story cikit..

Ni petikan dari blog Kak Red yek.. aku just copy bulat2 tanpa mengedit satu pun... supaya mudah dan faham ayat dari kak red dan bukan aku yang menambah2 yek...

you just have to be honest bout your view on RM, make an entry and tell me, i will visit insyallah cepat atau lambat jer, and kalau sesuai masuk lam slot RM, here it is. BTW, there s no such thing you click nuffnang’s ads tu yang oi, tak semua iklan lam nuffnang side bar atas bawah tu needs to be clicked. I never click mine, and never click any bloggers nya ads pun, itu adverlets bolehlah. ni Nuffnang.

tu adalah petikan ayat dari Kak Red..bermakna nak dapatkan earning dari Nuffnang, x semestinya nak kene click sana, click sini, click sinun... itu maksud Kak Red yek..

Tapi situasi Kak Red x sama yek kengakawan... meh..meh kita baca balik apa Nuffnang tulih yek

Bagi kempen CPC



  • Pendapatan anda diperoleh berdasarkan setiap bilangan klik unik oleh pengunjung unik anda terhadap unit iklan yang memaparkan kempen iklan CPC.

  • Pendapatan anda akan dikredit ke dalam akaun selepas 3 hari kempen CPC tamat. Kempen CPC akan tamat apabila ia telah mencapai sasaran maksimum bilangan klik.

  • Sekiranya blog anda memaparkan iklan CPC tetapi tidak mendapat sebarang klik, maka tiada pendapatan akan diberikan.


Kempen CPC
Dilancarkan atas permintaan pengiklan. Ia akan dipaparkan ke dalam semua blog didaftar bawah rangkaian Nuffnang yang telah memilih opsyen 'Papar Iklan Global CPC' di dalam Pilihan Iklan halaman Pengurus Blog mereka. Kempen CPC hanya akan dipapar pada blog yang tidak terlibat dengan mana-mana kempen CPM yang berjalan pada masa itu. Blogger akan dibayar berdasarkan bilangan klik unik yang dijana oleh pengunjung unik blog masing-masing. Kempen CPC akan tamat setelah ia mencapai bilangan maksimum klik dan akan mengemaskini bayaran untuk setiap blogger terlibat yang telah menjanakan klik unik ke atas kempen CPC itu di dalam blog mereka. Jika terdapat blog yang telah memaparkan iklan kempen CPC tetapi tidak menjana sebarang klik, maka tiada bayaran akan diagihkan kepada pemilik blog tersebut.

Bagi kempen MCPM (Metered CPM)



  • Pengiklan akan membeli sejumlah set bilangan pengunjung unik daripada blog anda untuk memaparkan iklan mereka dalam tempoh minggu tertentu.

  • Jumlah pendapatan yang anda perolehi akan disimpan sebagai Pendapatan Terumpuk sementara kempen itu berjalan sehingga ia mencapai bilangan unik yang dibeli pengiklan daripada blog anda. Setelah blog anda selesai memberikan jumlah unik yang dikehendaki, pendapatan anda akan dikredit masuk ke dalam Pendapatan Semasa anda.


Kempen CPM

Pengiklan kami akan memilih senarai blog yang mereka ingin paparkan iklan mereka kerana kadar bayaran lebih tinggi berbanding bayaran bagi kempen CPC. Keputusan mereka mungkin bergantung kepada beberapa faktor seperti demografi pembaca blog, lokasi-lokasi unit iklan di dalam blog, status keahlian blogger Nuffnang dan kewujudan unit iklan di dalam blog. Jika anda terpilih, anda akan menerima e-mel notifikasi mengenai kempen iklan atau boleh dijumpa dalam halaman Pendapatan, di bawah bahagian Pendapatan Terumpuk.

Oleh kerana pihak pengiklan mementingkan sasaran penonton untuk melihat kempen iklan mereka, hanya blog yang mempunyai pembaca blog yang sesuai akan dipilih. Jika pembaca blog anda jatuh di dalam kategori yang berkaitan, anda pasti akan dipilih masuk ke dalam senarai mereka

Lokasi unit iklan adalah penting dalam industri pengiklanan. Pihak pengiklan kami telah membelanjakan wang yang banyak untuk mereka dan membeli ruangan iklan. Mereka mahu mesej iklan mereka disampaikan dengan sebaik mungkin kepada sasaran penonton. Oleh itu, mereka mahukan ruangan iklan yang berada di lokasi yang optimum dan sesuai. Sila pastikan unit iklan anda berada di lokasi yang sepatutnya dan pihak pengiklan semestinya berpuas hati dengan faktor ini. Unit skyscraper sepatutnya menjadi elemen pertama di dalam bahagian sidebar dan bukan di bahagian lain. Unit leaderboard juga mempunyai peraturan yang sama di mana ia perlu menjadi elemen pertama yang dilihat pengunjung blog anda semasa memasuki blog anda dan bagi unit Large Rectangle, ia perlu diletakkan di bawah petikan blog pertama anda. Sekiranya unit iklan dalam blog anda tidak berada dalam sususan ini, ia akan memberi mempengaruhi keputusan pihak pengiklan untuk memilih blog anda dan mereka mungkin memilih blog lain yang mempunyai lokasi unit iklan yang lebih bagus.

Kewujudan unit iklan memainkan peranan penting bagi pihak blogger untuk dipilih ke dalam kempen. Semua pihak pengiklan kami membahagikan bajet mereka ke dalam 3 unit iklan kami (Leaderboard, Skyscraper dan Large Rectangle) apabila mereka berurusan dengan kami. Jumlah bajet yang diberi adalah terhad dan tidak dapat diberikan kepada jumlah blog yang banyak bagi setiap jenis unit. Jika blog anda mempunyai kesemua 3 jenis unit iklan, ini dapat meningkatkan peluang anda untuk dipilih.

Status keahlian juga memainkan peranan dalam pengiklanan kempen kerana pihak pengiklan kami mengutamakan blog Glitterati untuk iklan mereka kerana ia merupakan sebahagian daripada program ganjaran terhadap blogger setia kami. Ahli biasa akan tetap dipilih untuk kempen iklan tetapi dalam bilangan yang lebih rendah berbanding ahli Glitterati.

Clear x?? ini bermakna....kak Red nya blog di kategori dalam Kempen MCPM yek.. dia dh mempunyai pengunjung blog yang melebihi dari sasaran nya. Itu yang di x memerlukan Kempen CPC..

Mungkin sebelum dia mencapai Kempen MCPM dia memerlukan Kempen CPC dulu kot.. itu yg dia mendapat Kempen MCPM... pergh..berbelit lidah aku menyebutnya.. :) korang paham dak?? Kalu salah tolong betulkan yek!

emmm...berbezakan blog yang mempunyai pengunjung yang tinggi dan pengunjung yang rendah.. aku x tahu la berapa kah sasaran yang Nuffnang letak untuk mencapai ke Kempen MCPM tu..

100??

500??

1,000??

atau.....

2,3 ribu???

sehari @ seminggu @ sebulan???

emmm...... cam ner yek pengiraan nya.. kalu ikutkan rating aku.. setiap minggu pengunjung aku boleh la.. cukup makan kot.. tu yang sampai over pengunjung bulan lepas.... :)

rating week

ni rating pengunjung aku dari 28.10.2009 - 03.11.2009 kiranya seminggu punya rating la..

Paparan 926, tapi unik hanya 588.....

rating month

manakala yang ini pulak dari 04.10.2009 - 01.11.2009 kiraan untuk sebulan...

Paparan 3478, tapi unik hanya 2181

rendah kan?? emm.... x perlah.. pelan2 kayuh..hehehe..

k... setelah aku memberi penerangan ini..harap sumer paham la.. dan rasanya aku memerlukan dahulu KEMPEN CPC sebelum leh dapat KEMPEN MCPM...

Kene dapat dulu sasaran pengunjung, baru agaknya Nuffnang nak bagi kat aku KEMPEN MCPM kot.... bila la nak capai sasaran yek??? 8)

K..pas nie kita akan citer apa pula maksud paparan ngan unik yek...! So..nantikan entry aku yag akan datang...

27 comments:

  1. wowww... banyak tu!! macam mana nak increase unik tu ek. kalau saya, jauh lagi la nak sampai tahap beratus2 mcm sumi.. huhu
    .-= h4ni3´s last blog ..Anakku Ceria Giveaway Contest =-.

    ReplyDelete
  2. bleh tahan la nk paham tu...heheheh...bile la blog nadia nk rmai pengunjung mcm sumi nih...

    ReplyDelete
  3. yaaa...kak sumi dah bersyarah kat saya pagi td psl benda ni haha. terima kasih dgn info yg bernasssss. chaiyok2 bagi readers 100 k per month! ;P

    btw, mcm nak try la dell entry tu. jom2
    .-= Afra Yuri´s last blog ..Orang Hitam =-.

    ReplyDelete
  4. sumijelly9:51 PM

    @h4ni3,
    emm..... tak banyak la h4ni3..mcm tu jer..
    x seramai mcm kak Red tu..
    dia lagi ramai..hehehe

    tu arr.. sumi pun tgh cari formula cam ner nak increase kan unik tu... nanti yek..
    kalu ada sumi share kat sumer..

    ReplyDelete
  5. bagus pnya entry..
    teruskan usaha anda untuk tarik visitor :)

    ReplyDelete
  6. sumijelly10:34 PM

    @nadia,
    erk... sumi punya x ramai la..
    beranganla nak mcm blog Beutiful Nara ker, Redmummy ker... ni blog sumi..
    kan ada apa pun..hehehe...

    x per..nanti sumi wat entry..mcm mana nak tarik pengunjung lak..

    ReplyDelete
  7. sumijelly10:37 PM

    @Afra Yuri,
    hehehe............yer syarahan supaya bangun pagi..
    jangan membaringkan diri di katil..
    100K tu emm... tinggi sgt la afra.. x dapat rasanya..
    tu pun baru jer 100... nak samapi 1k pun lom tentu..hehehehe

    Dell entry...jom..jom.. try and error...

    ReplyDelete
  8. akan ku tggu entry tu ye...
    .-= nadia´s last blog ..hantaran =-.

    ReplyDelete
  9. sumijelly11:13 PM

    @lunaih,
    insya allah..
    apa salahnya kita tolong sesama blogger kan??
    harap2 ada yg dapat menarik perhatian.... :)

    ReplyDelete
  10. Blog saya pun x ramai pengunjung. Aihh.. pelan2 kayuh pun, lame2 kebas bontot oi! Huhu~
    .-= atreyu strange´s last blog ..My Top 5 Treat List =-.

    ReplyDelete
  11. wow..banyak nye visitor...bagus2..hehe...dah brape kali dpt cek nuffnang? dah lame ek join nuf?

    ReplyDelete
  12. sumijelly11:56 PM

    @atreyu strange,
    hehehe.... x per.. pelan2.. nanti boleh la..
    rajin2 la lawat blogger2 lain..
    tambah ilmu, tambah kawan..
    hehehe :)

    ReplyDelete
  13. info cun! bagus untuk rujukan orang baru untuk mengenali kempen nuffnang lebih dekat.

    ada orang baru yang tidak peka terhadap pilihan kempen, sayang tu. permulaan eloklah pilih kempen CPC.

    klu dah lebih 500 - 1000 unik sehari, baru boleh fikir kempem CPM.

    blog saya sedang dibaikpulih utk capai 1K unik sehari. lebam juga la. sekarang ni dah maintain sebulan mesti cashout RM100 ;)
    .-= megat´s last blog ..Stress, Tekanan, Definisi Sebenar Yang Perlu Diketahui =-.

    ReplyDelete
  14. sumijelly12:30 AM

    @auroradiana,
    erk...banyak ker macam tu?? bias ajer..
    sumi baru jer joint tahun nie..
    x cash out lagi..belum matang..
    nakkasi matang cikit leh. lepas la nak cover bayar domain dan apa2 yg patut..
    hehehe........ :)

    ReplyDelete
  15. sumijelly12:41 AM

    @megat,
    hehehe..terima kasih yek sudi melawat blog sumi yg x seberapa nie..

    ini pun sebb sumi x berapa faham sistem nuffnang..harap dgn info ini, yg lain faham.

    Insya allah..ada rezeki adalah

    ReplyDelete
  16. wow...jeles dengan visitor anda.hihi...

    btw,thanx for your info! now da paham lebey lagi pasal iklan kat nuffnang nih.hihi
    .-= aidi-safuan´s last blog ..Pecah masuk gudang Carrefour =-.

    ReplyDelete
  17. sumijelly5:18 AM

    @aidi-safuan,
    hehehe...ala nak jeles yg ciput.. x der kesan la adi..lain la ribu-ribu..hikhikhik..
    now dh paham yek.. k sebarkan maklumat ini pada sumer..
    nak cpy paste pun x per.. hikhikhik :)

    ReplyDelete
  18. best gak ek dapat ramai unique visitors, tapi macamne nk increase kn visitors nih?
    .-= wany´s last blog ..ohhh PARATHA~ =-.

    ReplyDelete
  19. [...] Wah..banyak nya aku tgk..hehehehe…. lebih banyak dari bulan 10 yg sudah… [...]

    ReplyDelete
  20. tumpang belajar pasal nuffnang di sini..hehe

    TQ
    .-= chekgu naman´s last blog ..JIka Tiada Mentari..Mana Bisa Rembulan Sinar di Malam Sepi =-.

    ReplyDelete
  21. @chekgu naman,
    silakan...
    x salah tuntut ilmu....
    gunakanlah sebaiknya...hehehe

    ReplyDelete
  22. thanx sesangat pasai info ne.sgt berguna untuk org baru mcm saya ne...

    ReplyDelete
  23. @aja,
    sama2... x kisah.
    apa salahnya berkongsi maklumat untuk semua....
    sumi pun kekadang baca balik apa yg di post..sbb selalu lupa.hehehe

    ReplyDelete
  24. gile kentang traffic...kalau aku dpt gitu alangkah bestnyaa...

    xpe...sabauuu
    .-= ehsan takzim´s last blog ..Kemaskini Operasi - 13 June 2010 =-.

    ReplyDelete
  25. @ehsan takzim,
    tu la...malangnya nak dptkan traffic mcm tu la susah kan?? huhuhu
    mungkin blog mereka menarik kot?? huhuhu

    ReplyDelete
  26. usaha tangga kejayaan.
    banyak lagi kisah menarik rakan-rakan nuffnang
    du NCM

    ReplyDelete
  27. @Nuffnang Club Malaysia,
    Thanks.... nanti saya dtg menyinggah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...