Saturday, February 27, 2010

Tips menjaga kesuburan

Wanita berada dalam masa kesuburan terbaik di usia 23 hingga 25 tahun.Setelah usia 35 tahun,wanita akan mengalami penurunan tingkat kesuburan.Tidak salah dan tidak terlalu lambat mula memerhatikan kesuburan sekali pun jika anda tidak memiliki rancangan memiliki anak 10 tahun kemudian,berikut tip bagaimana memelihara dan menjaga kesuburan... ...

Menangani Stress

- Stress akan membuatkan adrenalin anda terkawal,ini akan menghalang progesterone melakukan pekerjaannya menunda ovulasi atau lebih buruk,menghentikan sirkulasi secara menyeluruh.

Kafein

- Penelitian menunjukkan wanita yang minum lebih dari empat cawan kopi atau enam cawan teh per hari memiliki risiko tiga kali lebih lama mengurangkan kehamilan berbanding mereka yang tidak meminumnya.Keadaan ini disebabkan kafein boleh memperlambat penyerapan nutrisi yang diperlukan dan menghasilkan adrenalin yang dapat mempengaruhi sirkulasi menstruasi dan ovulasi.

Gunakan kondom sebagai alat cegah hamil

- Pil dan Intra Devices(IUD) dapat membentuk ketidakseimbangan mineral dalam tubuh yang dapat mempengaruhi kesuburan.Kondom adalah alat kontrasepsi bebas kimia dan melindungi dari STD sebagai penyebab lain menurunnya kesuburan.

Lakukan Rawatan Berkala

- Mengesan gejala-gejala STD seperti Chlamydia,penyebab utama ketidaksuburan dengan smear secara berkala.Dapatkan rawatan daripada pakar sakit puan sekali gus untuk mengungkap masalah lain saperti Pelvic Inflammatory Disease atau Polycystics Ovaries.

Berhenti Merokok

- Penelitian menunjukkan perokok memiliki risiko tiga kali keguguran berbanding bukan perokok dan mereka sukar mengalami kehamilan melalui bantuan teknik reproduktif. Anak-anak yang dilahirkan pula memiliki kemungkinan menopaus awal.

Perhatikan berat badan.

- Obesiti sebenarnya boleh memberikan tekanan pada ovari dan tiub falopio yang membuatkan sukar melahirkan.Obesiti juga dapat mengubah keseimbangan hormon dalam tubuh...

Nota kaki : Jadi jagalah kesihatan wahai kaum Wanita sebelum usia meningkat...hehehee

6 comments:

  1. good tips...tq :))
    .-= anis´s last blog ..Part time cleaner =-.

    ReplyDelete
  2. fuuuuuuuuuuuuuh mantap!

    ReplyDelete
  3. ye mummy , akan saye gunekan utk tips menantu mummy nanti .

    ReplyDelete
  4. @anis,
    sama2 Anis...
    terima kasih kerana sudi menjengah blog sumi...

    ReplyDelete
  5. @Aus,
    wah..ko ..lajus jerkan bila bab gini...
    g cari GF dulu baru leh citer kawen..hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...