Anda tahu tak apa itu NGV? NGV ialah singkatan kepada Natural Gas for Vehicle. Ia juga dikenali sebagai gas asli. NGV atau gas asli ni adalah ialah sejenis bahan api alternatif kepada petrol. Ia juga lebih jimat sebenarnya. Untuk makluman anda, kos penggunaannya lebih murah iaitu satu pertiga daripada petrol. Wah! Ini satu berita baik untuk pemilik kenderaan seluruh negara. Dah jumpa satu lagi penyelesaian untuk lebih jimat.
Berikut ialah gambar sistem NGV pada bahagian enjin:
Sumber gambar: protonmania.com
Ini pula ialah gambar tong NGV pada bonet belakang:
Sumber gambar: ngvgas.wordpress.com
Namun, pelbagai tanggapan yang timbul dan menjadi persoalan tentang NGV ni. Antaranya ialah:
1. Kuasa pikap kenderaan berkurangan.
2. Sukar mendapat bekalan di stesen minyak.
3. Mudah terbakar DAN
4. Kos pemasangan yang agak tinggi.
Betul ke ni?
Namun, lain orang lain pandangannya. Setiap individu mempunyai perspektif berbeza dan memandang dari sudut yang berlainan.
Sebuah syarikat tempatan iaitu Patco NGV, telah menyediakan penyelesaiannya. Kini, pemasangan NGV bukan saja boleh dinikmati oleh kenderaan yang menggunakan karburator tetapi juga untuk sistem suntikan (injection).
Patco NGV ni ada menyediakan kit untuk kedua-dua sistem tersebut. Manakala untuk tangkinya ada dua jenis iaitu besi sepenuhnya dan komposit.
Baiklah, apa kelebihan menggunakan kit NGV ni?
1. Masih boleh menggunakan petrol. Ada suis pilihan untuk NGV dan petrol.
2. Hasil percubaan terhadap Proton Gen 2, tiada banyak perbezaan tentang kuasa pikap.
3. Untuk sistem suntikan, kuasa kuasa akan berkurangan sekitar 5 peratus saja.
4. Bagi yang guna karburator, kuasa akan hanya berkurang 10 peratus.
5. Pengurangan kuasa ni jika dibandingkan dengan kos bahan api, ia jauh lebih jimat.
6. Penggunaan bahan api sekitar RM10 untuk setiap 200km.
7. Pembakaran lebih sempurna berbanding petrol.
8. Sukar terbakar jika berlaku kebocoran.
Satu lagi berita baik, kerajaan juga memberikan potongan 25 peratus kepada kenderaan yang menggunakan NGV.
Cuma satu masalah yang mungkin kita sedari ialah kos pemasangan yang agak tinggi. Kos kit serta pemasangannya memang berbeza bagi setiap kapasiti kenderaan.
Untuk kenderaan 1.3 liter, kos bermula pada RM3000 bagi yang menggunakan karburator. Manakala yang pakai sistem suntikan pula, kosnya RM3800.
Erm...memang agak tinggi kos permulaannya. Namun untuk penjimatan berterusan ia memang praktikal.
Walaubagaimanapun, memang banyak kelebihan NGV ni berbanding kekurangannya. Anda mahu lebih kuasa atau lebih jimat?
Kesimpulannya, penggunaan NGV untuk jangkamasa panjang adalah berbaloi. Tapi jika anda sering bertukar-tukar kenderaan, ia agak merugikan. Satu lagi, pada masa kini penggunaan NGV mungkin agak terhad disebabkan kekangan tertentu. Tetapi, mungkin suatu hari nanti, ia bakal menjadi pilihan ramai. Siapa tahu? Kita tunggu dan lihat yer;p
Ahaah! Sampai di sini untuk kali ini. Kita jumpa lagi lain kali, ok;p
Wassalam.
Jom Jimat
No comments:
Post a Comment