Monday, April 08, 2019

Kenangan 2 hari 1 malam di Vietnam

Sebenarnya cerita ni pada tahun 2017........... 2 tahun yang lepasssssss ..lama tak? Maaf la yek...

Lupa nak update... pastu macam eh..perlu la update.. nanti nak cari balik senang...bila pernah pergi kan...kenangan wei...

Ini adalah pertama kali pergi ke Vietnam bersama dengan BFF..hahaha.. ni dengan kawan-kawan opis..  Mehla kita coret sikit dalam blog sebagai kenangan di hari tua..

09032017 - Khamis

Jam 5.30 pagi atas ERL ok...

kan kene ada kat airport 2 jam awal kan... maka kene la kuar awal..

Lupa lak pukul berapa jam.. mungkin jam 9 pagi kot...

Naik flight dah siap-siap order makanan.. takut lapar.. maklumla kat Vietnam tak tahu lagi camna... saya pertama kali datang kan..hehehe

dampai je Airpot Vietnam... terus mencari bus stop nak naik bas.

Sebab baca dalam google.. baik naik bas dari naik teksi yang mahal.... iyela.. baikla kita jimat kan..

Tapi kalau naik bas... barang macam luggage bag tu konduktor akan kira bayaran juga.. maaf la tak ingat berapa RM..hahaha

Sampai je kami terus jalan kaki mencari hotel nya...

Kawan dah siap2 cari jalan.. saya follow je.. sebab yg uruskan penginapan kawan-kawna saya...hahaha

kami menginap di GIA HUY HOTEL je...

GIA HUY HOTEL
26 Nguyễn An Ninh,
Bến Thành, Quận 1,
Ho Chi Minh, Vietnam

Ada 2 katil single dan 1 katil queen.. cukup la kami ber4...

Bukan nak besar mana pun.. untuk tidor satu malam je.. esok dah check out kot..hehehe

Jadi sampai hotel lebih kurang jam 12.30 tghari......

Ok la kan biliknya... yang penting terletak betul2 di tengah ben than tempat syurga membeli belah..

Hotel ni free wifi ok.. memang lenjan la update status... tp rasanya masa ni x der masa.. sebb datang vietnam nak g shopping bukan bersukaria.. bukan saya la shopping..tapi kawan-kawan

Saya datang negara orang nak tengoh keindahan tempat orang je..hehehe

jom ke pasar Ben Thant

Dah habis dalam..kami keluar pula.. jalan luar lak..

Ialah.. kedai situ dekat-dekat je..jadi marila kita berjalan...

Apa lagi la kawan-kawna saya membeli... tak habis lagi tu

Saya kerja nya mengambil gambar jer..hahahaha

Pastu balikhotel letak barang yang di beli tu...terus rasa lapar.. makan la petang sikit lagi...

Ni depan hotel je kedai makan... mujur dekat dengan restoran makan.

kemudian sambung berjalan lagi weiii.....

Kemudian ke Saigon Square lak..

Tempat dia macam kat kenanga la lebih kurang.. semua barang ada baik baju, beg, kasut eh..macam-macam la.. sediakan duit sudah...

kemudian berjalan jela lagi.. sampai ke shopping mall ala-ala mcm sogo la..

Cantik juga tempat ni...

Dah nama pun shopping mall kan..hehehe

Malam tu ada pasar malam

Jual macam pasar malam jerla... tinjau-tinjau jer...

Pas tu saya sorang2 je balik ke hotel.. kawan-kawan yang lain masih bershopping dan makan larut malam... penat dah.. lagipun tak tahu nak beli apa pun..hehehe

10032017 - Jumaat

Esok pagi sebelum check put kami pakat pusing lagi bandar vietnam...

Sebelum tu marila makan... dah nak tengahari masa ni..

Sedap makanan nya di situ... ambik set kongsi ramai-ramai... licin semua makanan..

Cendawan enoki di goreng sangat ranggup.. teringat-ingat sampai sekarang rasanya... try buat kat rumah tapi tak berjaya

Tengokla kawan saya.. helmet tepi jalan pun nak beli...

Macam tak der jual ke hemlet kura-kura ni kat Malaysia..hehehe

Jadi kami jalan-jalan lagi...

Entah apa tempat saya ambik jerla gambar.. kenangan kan... kereta jangan cakap la banyak giler ko...

Kene hati-hati melintas....

Ini la kopi vietnam yang ramai sebutkan tu...

RM3 secawan... rasanya okla..tuk cuba apa salahnya membeli kan...hehehe

Ini la pandangan kedai makan area saya menginap...

Sangat banyak kedia makan..pilih la.. kedai yang saya pergi makan namanya Kampung Melayu

Ini pula padandangan menghala ke hotel kami menginap...

Nampak tak yang saya bulat warna merah tu.. itu la hotelnya... sebenarnya kan.. keliling hotel ni.. ada banyak jual tudung.. murah-murah je..

Boleh la usha-usha bila petang-petang..lagi meriah...

Pastu kami pulang ke hotel bersiap untuk check out

Tu dia.. bila pergi ber4 tapi pulang nya macam bawa ramai orang..hahaha

Beg dah beranak pinak... masing-masing bawa hasil rembatan di Vietnam

Ini la hotel lobby nya..

Kecik je.. untuk daftar je.. pastu masing-masing naik hotel pastu keluar balik nak menyopping.. jadi tempat persinggahan je la kan. mandi dan tidur..hehehe

Sampai dah airport...

check in dan masukkan luggage.. sementara tunggu untuk di panggil...

Sempat lagi berposing kat airport... maklumla..pas ni entah bila nak datang lagi..

Tapi tu la.. entah apa-apa la di ambil..hahaha

Masa ni dah tunggu kat pintu gate...dalam kul 8 malam rasanya kapal terbang berlepas.. sebab kami sempat solat maghrib di airport.. cuma x der tempat sesuai.. mana-mana kawasan lapang kami solat..hehehe

Begitula perjalanan kami 2 hari 1 malam ke vietnam.. cepat dan pantas....

Mungkin ada rezeki bolehla pergi lagi.. insya allah