Tuesday, February 23, 2016

Setiap orang harus memiliki set BETADINE®

Pernah tak korang mengalami luka kecil di rumah? di pejabat? atau semasa percutian?

Baru-baru ni, saya perasan Danial jalan terjengket-jengket.. bila tanya dia kata kaki sakit.. saya biarkan.

Tapi makin lama makin sakit tgk gaya dia berjalan... mujur time tu cuti sekolah kan.. rupa-rupanya kaki danial tetiba ada nanah kecil kat bawah telapak kakinya.... tak tahu kenapa. Nak kata ada benda cucuk.. x derla pulak nampak kesan nya


Besar la juga nanah nya tu...

ajak g klinik dia tak mahu.. takut katanya.. mujur teringat ada Betadine kat rumah kan...


Set mini BETADINE® ni, isinya ada 3 bahan.. iaitu :

  • Antiseptik plaster
  • Dry powder spray
  • Antiseptik pencuci kulit
Memula saya cucuk nanah nya dengan jarum... picit-picit sampai kuar la isi nanah nya.. tu kalau lama lagi entah apa la jadi kat kakinya...

Lepas cucuk kuarkan isi dalamnya.. saya bersihkan dengan BETADINE® pencuci kulit antiseptik pula.. supaya ilang kuman-kuman yang tertinggal kan..


Lepas tu saya spray BETADINE® 'dry powder spary' kat kulit nya... x pandai agak kat mana arahnya...hahaha main spray jer.. 

Dah spray biarkan kering jap kan... Huzaiman time tu la sibuk nak tengok sebab warna powder tu kuning kan...hahahha


Saya guna plaster biasa jer... sebab plaster yang BETADINE® tu dah ada antiseptik.. jadi saya suh Danial pakai selepas mandi nanti.. tak yah sapu BETADINE® dry powder spray tu lagi.. nanti dia spray entah kemana-mana arah.. sekurang-kurang nya plaster BETADINE® tu dah ada antiseptik tersebut kan..

Selepas beberapa hari bersihkan luka tu.. baru la elok dan hilang...

Mujur ada set mini BETADINE® kat rumah... sekurang-kurang nya saya dah buat rawaran awal dari merebak besar kan... kalau di biarkan mau kene g hosiptal tu...hahaha

Jadi elok sebenarnya ada set BETADINE® ni.. sekurang-kurang nya kita dapat merawat terlebih dahulu dari rumah jika tidak memudaratkan...boleh beli di kedai farmasi... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...