Friday, November 08, 2013

Kenapa perlu bersunat?

"Danial, nanti cuti sekolah kene sunat tau!" kata saya pada anak sulung sulung...

"Kenapa perlu berunat, ibu?" tanya Danial pada saya....


Yer.. bila anak dah membesar, perkara yang perlu dilakukan adalah bersunat selain dari dia akan baligh ok... jadi anak sulung saya akan berusia 9 tahun pada pertengahan bulan Disember ini....

Jadi saya dan my IR bercadang ingin sunatkan dia... jadi bila Danial tanya kenapa perlu bersunat, selalunya saya serahkan pada ayahnya untuk jawab kan.. lain la kalu anak perempuan dia tanya apa itu haid ker apa kan?hehehe

Kenapa perlu bersunat?
Dalam Islam, berkhatan bermakna memotong lebihan kulit kemaluan bagi mengelakkan ia menutupi keseluruhan kemaluan. Tujuannya pula bagi memastikan kemaluan seseorang itu bersih daripada kekotoran yang terhasil di bawah lebihan kulit berkenaan.

Dalam kaedah sains perubatan pula, berkhatan bermaksud membuang lapisan kulit yang membalut bahagian depan alat kelamin lelaki yang disebut ‘Qulfah’ kerana lapisan ini mengandungi najis dan lebihan alat kelamin lelaki.
- Petikan dari Harian Metro
Ayahnya hanya lebih terangkan bahawa untuk mengelakkan penyakit dan bersih dari kekotoran. Yang lelain tu tunggu dia besar la nak terangkan kan?hehehe

Jadi selalunya cuti sekolah la orang akan ambik pilihan untuk bersunatkan anak masing-masing. Ada yang bersunat di kampug, diklinik, di hospital atau beramai2 anjuran taman atau masjid kawasan masing-masing...

Harga bersunat @ berkhatan bermula serendah RM50.00 - RM1500.00 ikut apa yang saya survey di internet dan juga klinik2 yang berdekatan...

Mungkin berbeza dari kaedah bersunat tu.. sama ada menggunakan laser atau klamp... jadi saya hanya survey yang berhampiran rumah la.. sebab dekat dan sengn nak pulang kan.. dan jika ada apa2 yang berlaku mudah nak rujuk pada doktor yg berhamipran.

Ikutkan harga saya kene adalah RM180.00 untuk seorang dengan kaedah laser. Jadi saya harap Danial tak takut dan kuat untuk pergi lakukan... Insya allah.. doa2 kan semoga Danial berani ... sebab ibunya pun kurang berani gak ni.. dulu nak g bedak bersalin pun takut tau!hahahaha

Jadi kita nantikan sama ada Danial berjaya bersunat atau tidak!!hik3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...