Monday, June 15, 2009

PANDUAN : Cara-cara memakai lampin bayi

entry yang lalu aku ajar cara-cara membedung bayi kan...
k..hari nie nak ajar macam mana memakai kain lampin...
ha korang..... jangan x tahu..
zaman moden nie, ramai mak bapak yang x pakaikan anak2 kain lampin..
sumer pakai kain lampin pakai buang jer tau....
atau bahasa saintifiknya...PAMPERS....

aku?? hehehe...nak jimat kos..
aku pakai kan anak aku lampin waktu di rumah..
time kuar berjalan2 aku pakaikan anak aku pampers...

so..meh..aku nak ajar korang...
mana la tau kot korang x gheti nak pakaikan..
so, bila dah aku tunjuk nie..
harap2 bapa2, ibu2... sudah ngerti yek...
hehehehe.......

Asas utama, LAMPIN.. korang belila apa2 jenama pun... sama jer.....

P5066930

Plastik seluar... ni tuk tampung air kencing dari tembus la...

P5066931

Nappy Liner - ni tuk alas andai kata berak x derla susah nak cuci, hanya buang lapik tu jer...

P5066933

langkah 1 : memula bentangkan seluar plastik tu

P5066932


langkah 2 : korang letak napkin ngan nappy liner atas seluar plastik.. kau rasa besar, korang lipat la atas ngan bawah tu jadi kecik cikit.... korang tgk jerla gmbar atas tu..

P5066934
seorang model yg comel telah standby untuk beraksi

P5066936

letak baby atas lampin tadi

P5066937

ikat dua penjuru kat belakang menuju ke hadapan... ikat simpul tanpa mati...

P5066938

gini la rupanya bila dah bersimpul... clear x??

P5066939

korang terbalikkan model tadi tuk ikat bahagian belakang lak...

P5066942

ginila ghupanya bila dah disimpul.. comel kan aku simpul??hehehe

P5066943

dah siap...susah sangat ker korang nak pakaikan lampin nie?? senangkan??

P5066945

ala comelnya anak aku...makin naik badan Zulfadhli...hehehe.... mcm ibunya la jugak.. hahaha

P5066944

dah siap...model dah lengkap berpakaian...sejuk la anak aku kalu dibiarkan tanpa baju...huhuhu.....

P5066947

k...selesai sudah pelajaran hari nie...
aku harap pada bapak-bapak, ibu-ibu sudah tahu..
harap leh la jadikan ia sebagai panduan...
mana yang tahu, leh la war-warkan pada mereka..
suh jer derang jenguk blog Sumijelly nie..
confirm dapat panduan nie...

ok..next time aku wat panduan lain lak..
tapi kalu sesiapa ada suggestion nak suh aku wat panduan lain..
sila berikan sebarang komen di bawah yek...
insya allah...akan aku usahakan jika ia tidak menyulitkan..
insya allah.........

13 comments:

  1. panduan : cara² mmakai lampin baby - dah
    panduan : cara² membedung bayi - dah
    panduan : kelengkapan nak bersalin - dah
    panduan : selepas bersalin - dalam pantang - tak dak pong.. XXXX????

    ReplyDelete
  2. eemm...lepas bersalin ngan dalam pantang yek...
    emm...k..nanti aku try cari...
    tapi rasanya gmbr aku dlm pantang x der kot..
    sbb dlm pantang mana leh ambik gmbrkan..??
    hahahaha.........

    ReplyDelete
  3. aku nk request jugak....

    nak...nak...nak...ehemmm malu la...

    panduan membuat anak untuk beginner...hahahahahahaha
    buleh ke?kuikuikui....

    ReplyDelete
  4. oit...oit...
    tu x yah ajar pun boleh jadi la....
    hahahaha..........
    hampes ko.....

    ReplyDelete
  5. sekarang dah ada CLOTH DIAPER lagi comel2 bg baby pakai..kalau free lawat la blog saya yea http://abiumihannan.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. mane nak cari seluar getah tu ek??

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:44 AM

    syuhada nak pakai ke??..hehehe..saya dah pernah try..:)..best tau

    ReplyDelete
  8. Sekarang ada jual lagi x ? Dekat mana ya? Contact me at nurulafifahmohammad@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. jual apa tu?

      tak sure la.. ni tahun 2009 .. skrg dah 2019.. 10 tahun hehehe.. sy pun x sure ada jual tak semua tu...hik3

      Delete
    2. Ade lg tk plastik napkin tu

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...