Showing posts with label Rumah. Show all posts
Showing posts with label Rumah. Show all posts

Sunday, February 21, 2010

Padang pasir bertukar ke padang mutiara

Pernah dengar Padang Pasir? Selalu ada kat mana? Arab kan?? hehehe...tp kat umah aku ada apa padang pasir nie...

Luas dan panjang ko... x caya ker?? korang kene percaya tau...

Dah la tu..dr padang pasir tetiba padang tu bertukar menjadi padang rumput mutiara... huhuhu .... x percaya gak ker??

susah la kalau x leh nak percaya.. x per..x der bukti pun x guna.. meh..meh tgk yek...

padang



Luaskan?? huhuuhu..

dh macam padang jarak padang terkukur...

bila angin tiup..habis pasir masuk dlm umah aku....

tu yg cepat2 g beli RUMPUT MUTIARA......

padang



Wah....dh ada rumput la.........hehehe..

Penuh ngan rumput...

ini lah namnya rumput mutiara.... lebih kurang cam rumput karpet..

nanti aku tunjuk yek cara2 nak pasang..sgt senang jer ko...yg penting ongkos perlu di sediakan ajer hehehe

Friday, February 05, 2010

Tukar sebelum ia reput

Ok...tulang yang reput memerlukan kalsium..betul x??

begitu juga la aku nie..bila dh reput, kena la tukar..x leh la bagi kalsium lagi... hahaha....

entah apa2 la aku membebelkan?? ni nak citerla..sinki umah aku...

img



ok..ni sinki asal..

korang leh abaikan barang2 yang bersepah...pingan mangkuk yg bergelimpangan.... sampah yg x berbuang...  kain buruk yg bersidai...hahahaha.

giler buruk la dapur basah aku..hahahaha....

img



ok...setelah meremovekan segala barang di dapur itu...

acara membentuk sinki kabinet bermula..hahaha...

baru la aku tahu bagaimana org buat sinki nie..

org indon nie buat sensorang jer... 3 hari siap!...hehehe

img



Tadaaa...........setelah di baiki ...

yer..nampak chantik la dr yang lama kan?? tp lom pasang kabinet lagi..

nanti nak g cari...x per..yg penting table top dulu..

tetiba rasa cam bodoh jer soklan aku nie..

"errkkk...x jatuh ker batu tu ke bawah?? hahahaha"

img



masa nak buat table top tu..

aku siap survey lagi... nak sinki mcm nie..

singki nie biar ada lekuk sikit..supaya bila basuh pinggan mangkuk x la melimpah airnya..

img



tapi aku rasa cam sama jer..melimpah gak..

nampak benar aku ni membasuh pinggan mangkuk dengan rakus nya..hahaha

tp...elokla buat cam nie..x la basah jer sinki aku tu kan??

img



dan akhir sekali..ku persembahkan air pancut sumijelly.....hahaha

x la..tu la paip air yang boleh di ubah kekiri kekanan.. bestkan..

kejap kiri..kejap kanan..pas tu leh panjang atas..leh panjang bawah...hahaha..

bunyi cam jakun jer kan??? hahahaha

jangan anak aku buat mandi sudah la..nanti dia ingat air pancut yg kat dalam bilik air lak..hahaha

Tuesday, January 12, 2010

Sebiji telur di dahi

Ahad adalah hari tuk berehat....rehat..

Ahad juga hari bersama keluarga...

Ahad juga bergurau senda...

Tapi gini lah jadinya kalu dh terlebih bergurau...

img



Tu dia..dapat telur sebiji kat dahi...

Punca kemalangan : Di hempap Tilam, lalu tersungkur di lantai...

Mangsa : Muhammad Iskandar

Suspek : Muhammad Danial

Ibu :  Sibuk kat bawah, mengemas umah..

Ayah : Tgh bancuh susu anak

Mak su nya : Leka menonton Dexter yg x habis-habis...

img



Aku nengok pun dah seriau ko..

Tu lom yg kene... ishk.. sebaik aku x der darah tinggi..kalu x mau pitam rasanya..

img



Ha...sebaik ada air batu..

aku tuam sikit..pas tu aku tampal cool fever...walaupun bukan demam tp benjol..

Time tu gak g klinik..sebaik ok...

ishk..tu dia..lain kali main lagi yek Iskandar... :)

Saturday, January 09, 2010

JCO di pagi hari....

Wah...pepagi aku melantak JCO ker??? hahahaha

Bukan..bukan... ini bukan JCO yg baru di beli..tp ni JCO yg dh lama..hahahaha

Mau la pepagi g beli JCO yek..hikhikhik

img



Ok..entry ni sebenarnya minggu lepas... tp di sebabkan terlupa nak buat..maka ku bawa ke hari ini...

Jadi jgn ingat aku makan JCO tu hari ni yek...minggu lepas yek..hikhikhik

img



JCO nie adik aku yg bawakan... di abawa balik malam.. tp klau dh bawa balik malam..x der la nak makan lagi..

nanti leh mengemukkan badan..hahahaha

img



Maka pagi tu aku panaskan la balik...

Kiranya nak bawa anak aku g makan sana.. x akan ku bawa punya la..

Maka merasa la jugak anak2 aku makan kat umah jer..hahahaha

img



Emmmm...........rasanya??

Mcm Dunkin Donut gak...

TP memang banyak gula la... leh dpt penyakit kencing manis la kalu makan hari2...

Kesimpulannya.. mungkin makan hanya sekali sekala.. nak jadi kana makanan tu peberet..mungkin tidak.. gula dia terasa sampai ke tekak la wei...

Manis yang amat...hahahaha

Tuesday, January 05, 2010

6 tahun aku bersabar

Aku ada umah sendir...

tapi rumah aku sampai sekarang belum siap lagi...

aku beli dari tahun 2003 sehingga 2009 masih belum siap lagi.. 6 tahun ko aku menunggu..sakit hati nie tau..

Dah la utang ngan bank still kene jalan gak..huhuhu

Image Hosted by ImageShack.us

Rumah ni aku beli dari Lestari Puchong Sdn Bhd atau lebih di kenali TALAM CORPORATION.

Malangnya x siap2 gak...

Sekarang projek ini dibawah pemantauan Kerjaan Negeri Selangor pulak.

Dengar khabar tahun depan siap.. ala..iyerla tu tahun depan.. kita tgk jerla.. :p

Tuesday, November 17, 2009

Berusaha di tangga membuah kejayaan

Erkk..aku malas nak wat entry pepanjang..

korang tgk gambar, korang nilaila sendiri yek ... :)

Ditanggalah segala usaha tercapai!

usaha

usaha

usaha

usaha

usaha

usaha

usaha

Akhirnya, sampai jua ke menara tangga...

sebaik ada palang.. kalu tidak mau kat tingkat atas aku rasa...... :)

Wednesday, November 11, 2009

Di sebalik langsir

Aku selalu perhatikan anak aku si Zulfadhli nie..

suker nor main langsir aku nie... ishk..kang kalu koyak kang... x der maknanya ibu ko nie nak g beli lagi...

dia kalu dapat langsir nie..habis di sapu2 kat muker dia, pas tu buat muker comel.. leh lak gelak2 kat citu..mcm aku yg agah dia :love:

Padahal...dia main sendiri, gelak sendiri.. :)

IMG



Tengah leka bermain ngan langsir tu... x pasan aku snap gambar...

IMG



Pas flash pertama, baru pasan aku snap..

duk cari mana la dtg flash tu... pas tu wat muker tercengang..

IMG



Bila aku panggil suh kuar... baru nak cari jalan kuar..

dah la tu..kuar ngan muker tersengih2...

geram tol anak aku nie... :)

Ko wat la muker hensem-hensem Zul...nanti ramai yg nak ngorat... jenuh ibu nak pilih yg bersesuaian... hahahaha...... :)

Tuesday, November 10, 2009

Untung duk di Selangor

Sapa yang duk mukim Selangor mesti tau apa untung nya.. Org kata klau anak kelahiran Selangor, memacam leh dapat. Biasiswa la, tanah la, kerja la. Emmm... aku lahir kat Selangor apa... tu kat Beranang yek..

Tapi sekarang aku duk kat Selangor gak.. Sejak kawen x sangka la pulak leh tercampak kat Selangor.. padahal parents aku duk kat Pandan Indah KL tp bermukim selangor... hahaha... konpius kan.. 8)

Iyerla Pandan Indah, tp poskod 55100 KL. Padahal sebelah umah parents aku Balai Bomba dan jalan ke depan cikit dh jumpa MPAJ, Selangor.. Cam ner tu?? :)

IMG



Korang nampak x harga air yang aku kene bayar??

RM0.45 sahaja... yer... bawah RM1.00

giler kan?? mcm mana la aku leh pakai air semurah tu..

korang ingat aku g curi air ker?? oh TIDAK!!!

IMG



Bil semasa aku hanya la RM12.90 sahaja...

tapi di sebabkan aku duk di area SELANGOR, maka kerajaan SELANGOR telah memberi penggunaan PERCUMA kepada rakyat jelatanya..

Maka aku salah seorang penduduknya dapat menikmati air PERCUMA sebanyak 20m padu yek..

So, seteleh di tolak RM12.08 , maka pembayaran yg perlu aku bayar hanyalah RM0.45 sahaja!

Pergghhhh....untung giler kan??

IMG



Maka sila jangan jeles yek.. :love:

Tp aku bukan jenis pembazir yek.. seminggu 3 kali cuci baju, dan umah aku hanya di duduki oleh 3 dewasa, 3 kanak2 jer..

Sabtu dan ahad sahaja banyak pakai air tuk cuci kereta, basuh bilik air, mop lantai, basuh apa2 yg patut..(perghh....cam banyak keje kan hari minggu!) :)

Maka sila la pindahkan umah korang ke SELANGOR! kalu korang sempadan jer kan... g tarik sempadan tu.. :)

tp kalu x leh nak pindah gak.. duk jerla di mana2 pun... kalu pandai berjimat cermat, leh gak untung kan??

emm....bila la pulak ELETRIK  kerajaan SELANGOR nak kasi PERCUMA yek??

Saturday, October 31, 2009

Penonton setia yang cukup setia!

Wah..hari ni hari sabtu.. emm.. entry hari nie pun x berat sangat.. kisah anak2 jer.. lama dah x citer pasal 2 beradik nie.. nak tahu apa aktiviti derang waktu malam...

Ini acara kalu x buat setiap malam mau meroyan si Danial..

game



Selalu aku suh ngaji dulu baru leh dapat main.. kla tidak.. x der la nak bergerak iqra nya..

Kalu dapat komputer, memang susah la nak berganjak.. aku yg nak guna internet pun terpaksa mengalah la.. nak pulak dapat main game kereta.. 2-3 kali raound dia tibai....

Sebaik si Iskandar x ngaco kalu time abang dia main game. Dia leh duk panjat kusi kat tepi tu.. pas tu bertenggek la tengok abg dia main.. cukup setia samapi la abg dia habis main..

game



kekadang siap bawa botol susu, bawa bantal dan tido bagai kat atas kerusi tu.. tau..tau dah lelap..

emm...mungkin sekarang dia x kaco.. nanti bila dia dh teruja nak main.. mana tahu dia akan kaco..

game



emm...nampaknya kene standby mainan lain ni.. kalu tidak.. ibu pun x dapat guna komputer tu.. :)

Friday, October 02, 2009

Keluarga TKP datang bertandang

Wah...entry raya lagi la Pn sumijelly nie.. banyak tul nak hapdet yor...

Ni tuk acara raya pada hari ke 7...hehehe... kata RAYA.. kan selalu nak update agenda RAYA..nanti kene tunggu raya tahun depan la kalu nak hapdet..hahahaha

K, kali nie nak citer jiran tetangga lama aku lak. Dulu sebelum aku duk Bandar Baru Bangi, aku duk kat Taman Kantan Permai, Kajang. Dekat ngan TESCO, ngan GIANT.. la nie kat Bangi paling dekat?? BINTANG supermarket.. oh tidakkk!! aku ke gersangan nak menyopping... hahahaha

Kat sana majoriti kawasan melayu. ada la 2, 3 jer indian ngan chinese.. aku suker area umah lama aku..ngadap PADANG... tiap2 hari jiran tetangga aku leh dengar sore aku menjerit

Danial!! Balik!!

Iskandar!! Balik!!

Letih ko hari2 jerit... Pelajar AF pun x buat VOKAL SUARA tiap2 hari...hahahaha

raya



Derang serbu rumah aku dengan 3 buah bijik kereta, bermakna 3 buah keluarga serentak datang... aku x expect pun seramai tu.. aku hingat 2 buah keluarga jer..  sekali 3 keluarga ko.. ha..ambik Pn Sumi.. melayan tetamu..

Menu aku?? hahahaha RENDANG.. semendang rendang jer aku hidang kan... mesti cam muak kan?? eh..mana leh muak..tu juadah paling ringkas dan senang nak masak.. nasi himpit + rendang.. ringkas kan??

raya



Aku x goreng mee ker, goreng nasi ker.. terukkan.. aku hanya goreng KEROPOK jer...hahahaha... apa kelas kan dtg umah sumijelly makan keropok?? hahaha..nasib la dah itu jer aku sempat nak masak...

Thursday, October 01, 2009

Sampai jugak akhirnya

Hari ni hari ke berapa Syawal dah?? Hari ke 12 Syawal.. ishk..ishk.. masih dalam mood ray aker?? hehehe... mesti la mood raya lagi, kalu tidak x kan entry aku penuh ngan entry hari raya kan?? k.. kali ni nak citer pasal Mak Cik IR aku dari Penang. Sejak aku pindah umah baru, ramai yang lom pernah datang termasuk mak cik IR aku nie. Ini Mak Uda kami panggil, kalu g Penang, sure g umah dia. Masa IR aku duk belajar kat USM, dia la selalu tengok2 kan IR aku kat sana. kiranay terhutang budi la nie. Jasa org2 tua x patut di lupakan... heheheh.

So hari jumaat hari raya ke 5, Mak Uda datang menyerang.. hehehe.. serang ker?? serang umah aku la. My MIL datang sekali, masak2 sikit. aku sehari sebelum tu dh buat rendang ayam. chewah aku nie, sejak tau maska rendang, semendang rennndang jer.. x muak ker?? hehehe... Raya maa.. rendang sure ada kan.

My MIL masak ringkas jer, sup ayam , mee goreng dn rebus nasi himpit aja. kan ramai yg datang sekeluarga jer, 6 org.. Mak Uda singgah umah aku sebab dia memang kene turun ke Shah Alam, Hantar anak dara dia kat Shah Alam still sambung belajar. la nie buat Ijazah lak.

img



Tu dia, sampai jer, aku suh makan... dha kul 12.00 tgh hari.. masa makan. Sure lapor..

Sweet Picture

Suker kau tgk gelagat 3 beradik nie..
since si Zulfadhli dh boleh duduk, aku duduk kan dia kat kerusi..
suh abang2 dia pegang...
comel aku tgk anak2 aku..
cepat jer dh membesar kan...

anak


habis si Danial pegang tang kepala Zulfadhli


anak


Iskandar kalu bergambar memang over...hahaha


anak


Zulfadhli mesti pelik..apa la si Ibu duk kat depan dok snap2..hahaha


anak


sekali aku ambik close up...cute kan..


hehehe...tgk la anak sapa..


anak sumijelly yek..hahahaha

Saturday, August 15, 2009

Pasu apa lak nie???

Pasu 1



P.A.S.U... (dalam nada mengeja yek!) pasu...
hehehe.... pasu nie aku beli kat TESCO kajang...
korang cuba teka baper??
aku beli dengan harga murah..
aku x tau la murah atau sebenarnya boleh dpt murah lagi..

Pasu 2



memula mat bangla tu jinjing 2 biji pasu nie..
aku saja jer usha..boleh lak dia berhenti..
dia kasi tawar menawar, tp guna calculator la..
x reti berbahasa melayu yek..

letak 2 biji pasu RM90.00..
pas tu aku saja letak RM50.00...
my IR terus grab calculator tu tekan harga RM40.00
hehehe...kiranya 1 biji jadi harga RM20.00

aku latak pasu nie kat almari TV
letak kiri kanan..
agak2 korang la..
nak biarkan ada bunger ker @ bior macam tu jer??
huhuu........

Saturday, August 08, 2009

Mari sambung ngecat...

huhuhuhu.....last week kan dah cat pagar tu kan..
tapi disebabkan cat lak HABIS...
sambung la kerja ngecat tu hari ni...:love:

cat pagar



cuaca kat luar aku tgk cerah dan kadang kala cam mendung jer...
tapi kalu setakat nak tambah lagi satu kali layer...
aku rasa boleh kot....
harap2 x hujan lagi...
biarla kering cat pagar tu dulu....

Tuesday, August 04, 2009

Cat pagar???

eemmmmmm..............isnin hingga jumaat kerja..
sabtu lak aku sibuk..
so..My IR aku pilih hari ahad tuk mengecat..
pagi tu mendung..tetiba cerah..
dengan sepantas kilat..baru terhegeh2 nak beli cat..

aku lak kat dalam umah menyetelkan kerja2 rumahtangga..
anak2 lak..duk terpekik terlolong bergurau senda..
baby?? emm...ada dia kisah..
bising ker, bingit ker...
dia layannnnnn zzzzzzzzzz jer... hahahaha

ni la permandangan terakhir pagar rumah aku..
warna asal HITAM...
dan akan bertukar bewarna PUTIH dalam beberapa saat jer..

pagar 1



reason my IR nak cat warna putih ialah..
pagar grill rumah ku warna putih..
so nak la seragamkan..
supaya nampak putih, bersih dan berseri...
hahahahah......

pagar 2



kerja-kerja mengecat sedang dijalankan.....
dengan penuh semangat my IR mengecat..
nak mengejar 'panas' mentari..
kene la cat 'sedang2' pagi..
sedang-2?? ala..dalam kul 10 pagi la...

cat 1



cat depan..cat belakang..

cat 2
.
.
.
.
.
.


cat 3

.
.
.
.
.
.

tengah-tengah best aku wat kerja ..
my IR masuk umah..
"hai...dah siap ker??"
"belum.......cat habis....." kata my IR..

laaa...............sekali cat habis...
hahahaha..... :)
nampaknya..bersambung la ahad nie tuk mengecat..
dah la mengecat pun sampai kul 2 petang..
letih ko..kul 10pg - 2 ptg..
sampai aku pun lupa masak..
sebab x tingat langsung...
sudahnya... makan malam terus..
hahahahaha....... :[

Friday, July 17, 2009

Zulfadhli sudah pandai berposing...

Zulfadhli



wah..sedar x sedar..
anak aku sudah pandai pandang kamera...
asal aku nak ambik gambar, tersengih..sengih.. :)

Zul 1



sekarang tengkuk Zul dah kuat..
tinggi dah dia angkat kepala..
berat pun makin bertambah.. 8)

zul 2



sekarang nie umurnya hampir mencecah 5 bulan..
next week anak aku check up...
5 bulan biasanya cucuk...
alahai..hopelly x demam...
ikutkan bulan2 yang lepas, alhmadulilah.. x pernah demam.. :love:

semoga anak aku ini akan sihat dan membesar bagai juara... :love:
hahahaha........


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...